
 1 

Independent Media Monitoring Unit (GECOM) 
Report for the period of July 2 – 25, 2006 

 

 

 

Some media houses have shown measurable improvement during July; others 

continue to breach certain aspects of the Media Code of Conduct. After five months 

of monitoring and analysing media output, the Unit is of the view that there is still a 

considerable way to go to meet the standards set out in the Media Code of Conduct.      

 

It has been observed that since our last report there has been some positive movement 

towards fairness and balance in terms of reporting the news. For instance, some News 

Editors/Reporters are now more inclined to make contact with stakeholders relating to 

a particular issue or event to afford them an opportunity to comment whenever 

allegations or criticisms are made. The Unit is encouraged by this. On the other hand, 

a few media houses need to take urgent action if the basic tenets of journalism - 

accuracy, balance and fairness - are to be achieved across the board. 

 

In terms of television talk shows, the Unit noted with much concern that some 

continue to be grossly partisan and offer viewers minimal if any balanced and 

accurate information. The programmes ‘Square Talk’ and ‘Guyana- the Way 

Forward’ are two such programmes that fall into this category.  Notwithstanding the 

fact that Talk Shows are recognized and defined as opinion-based programmes, hosts 

of these shows still have an obligation to abide by the principles governing the Media 

Code of Conduct, which they themselves and/or the stations they are using have duly 

signed.  In this elections period, Talk Show hosts should ensure that information 

disseminated to the public is accurate, balanced and presented in a fair manner. The 

public deserves no less.             

 

In a few of the media outlets monitored by the MMU it has been observed that 

generally there is need for more in-depth investigative reporting on matters of 

importance. The Unit has found that in some instances information was presented to 

the public without any proper research or investigative work being done, leaving 

consumers of the media without the requisite information necessary to understand and 

interpret important issues, particularly those relating to the upcoming elections. 

Examples of this are documented in this report.  

 

With regards to the airing of GINA programmes in both the state and private media, 

for example: ‘The President’s Diary’, ‘The Fact’, ‘Weekly Digest’ and ‘GINA 

Features’, the Unit notes with some concern that though, some of these programmes 

contain issues related to national development, others are clearly political and 

intended to advance the cause of the ruling party. This gives the incumbent PPP/C 

Government an unfair advantage over the other political parties.  Moreover, after 

continuously monitoring and analysing the contents of some of these programmes the 

Unit has found that they include elements of partisan political campaigning in the 

guise of ‘Government business’.  

 

In this report we have included a brief analysis of the Berbice-based television 

stations. These stations did not sign the Media Code of Conduct in the initial stage, 



 2 

however, they have agreed to do so soon.  Included also are charts which show the 

degree and share of media coverage given to political parties by each of the media 

houses.  Also noted in this report are examples of lack of balance, accuracy and 

fairness, as well as other areas of concern set out in the Media Code of Conduct. 

 

 

 

N B: In the following examples where a lack of balance, accuracy and fairness 

has been documented, the Unit has established a criterion of three days to find 

out if the views of relevant stake holders relating to a particular issue or event 

have been given publicity in that particular medium.  

 

     

RADIO     

(Chart figures shown in minutes.  Population source - Bureau of Statistics) 

 

NCN Radio    Voice of Guyana          

Potential population coverage 100% short wave, 93.2%AM, 56.2%FM 

 

� On July 5
th

 (18:00 hrs) and July 6
th

 (07:00hrs) ‘VOG News’ aired a news item 

regarding the PPP/C’s optimism about the early holding of the 2006 General 

and Regional elections. A significant amount of airtime was given to the 

General Secretary of the PPP/C to criticize the opposition-nominated GECOM 

commissioners, alleging that they (opposition-nominated commissioners) are 

taking the position of the PNCR to frustrate the electoral preparations by 

GECOM. No response was aired from the said commissioners or PNCR 

regarding this allegation. 

(Reference to Articles C (1) and E (3) of the Media Code of Conduct) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

On the quantitative side, VOG has succeeded in giving a widespread balance of 

coverage in the past month.  On the whole it can be said to have provided a very fair 

distribution of news coverage which, if matched in the campaign period, will be a 

praiseworthy achievement.  Limiting negative news to the largest opposition party 

spoils an otherwise promising profile.  

 

 

 

NCN VOG (State Radio) July 2006 (pop. coverage 100%)

Share of all coverage 

(positive above the zero line, negative below)

-10.00 

-5.00 

0.00

5.00

10.00

15.00

20.00

25.00

PP
PC

PN
C
R

TU
F

R
O

AR
JF

A
W

P
A

G
A
P

A
G

G
G

U
P

PU
P

A
FC

O
TH

E
R
S



 3 

TELEVISION   

(Chart figures shown in minutes. Population source - Bureau of Statistics) 

 

GWTV Channel 2           Potential population coverage 53.2% 

 

� In its July 13
th

 edition of ‘News 2’ a news item was featured regarding 

GECOM’s preparedness for the 2006 polls. An executive member of the 

PNCR severely criticized GECOM’s management of the electoral process and 

accused the organization of impropriety. The following was said by the PNCR 

official: 

 

“GECOM included house to house verification in its project plan 

and was allotted money to get it done. Its attempt now to drop house 

to house verification is a scam on the Guyanese people”. 

         
While this can be justified as a legitimate political comment, it is a serious 

charge that requires the offer of a response. No response was aired from 

GECOM.   

(Reference to Article E (3) of the Media Code of Conduct regarding balance 

and impartiality).   

 

� On July 20
th

 ‘News 2’ aired a story relating to NCN Ch 11 pulling the 

advertisements of the Alliance for Change party from airing on the station.  An 

Executive Member of the AFC was given time to criticize the PPP/C saying 

that the party’s hierarchy instructed NCN Ch 11 to pull the advertisements. No 

response was aired from the PPP/C or from NCN regarding this matter.  As a 

standard procedure we checked the stations output over a three-day period for 

a response from the PPP/C or NCN Ch 11 but none was found.   

(Reference to Article E (3) of the Media Code of Conduct regarding balance 

and impartiality). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Channel 2’s unbalanced distribution of coverage (2
nd

 – 25
th

 July) demonstrated in the 

above chart is similar to that recorded in previous reports.  

 

 

 

 

 

Channel 2    July 2006

Share of all political coverage 

positive above - negative below 0.00

(10.00)

0.00

10.00

20.00

30.00

40.00

50.00

PPPC

PN
CR

TU
F

R
O
A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G
G
G

U
P

PU
P

A
FC

O
THER

S



 4 

CNS Channel 6   Potential population coverage 53.2% 

 

We have continued to notice many instances on the ‘Voice of the People’ programme 

especially during visits to various communities by the host, where serious accusations 

are being made against public officials and organisations without an opportunity 

being given to those who are accused to respond. This goes against the notion of 

accuracy and balance in the dissemination of information. One such example follows: 

 

� During the July 11
th

 broadcast of the progamme, residents of Mahaica 

complained about the flooding of their homes. Regional Officials were blamed 

for the state of affairs in the area by the residents and the host agreed with the 

sentiments expressed.  On more than one occasion the host referred to named 

officials as being “negligent and incompetent” without giving these officials 

an opportunity to respond to the accusations. 

 

Basic journalism practice requires that contentious social issues – such as the one 

highlighted above – should be properly research and investigated so that viewers are 

afforded the opinions of both or all the sides involved. The host’s journalistic 

responsibility is to present the facts to the public and leave it up to them to make their 

own judgments. 

(Reference to Article C (1) of the Media Code regarding balance and 

fairness). 

 

Further, in the live call-in segment of the programme that followed a number of 

unsubstantiated statements were made by the host; one such example follows:  

“We have criminals as Ministers…” 

 
The above statement is the continuation of a trend whereby the host shows a lack of 

concern for the irreparable damage that can be inflicted on people’s character through 

his libellous and unsupported statements.  

 
� On July 17

th
 the host of ‘Voice of the People’ alleged that an official in the 

Ministry of Human Services was engaged in wrongdoings. The host claimed 

that the official ‘sleeps’ with abused victims who are sent by him (the host) to 

the Ministry for help. At no time was any evidence presented to support this 

serious allegation being made against the unnamed Government official. 

(Reference to Article C (1) of the Media Code of Conduct that relates to 

providing truthful, comprehensive, accurate and balanced information). 

 

� During the programme ‘The Big Question is Why?’ aired on July 19
th

 the 

host  made the following statement in relation to persons of Indian descent: 

 

“…because we can’t hurt our own Indian, you see Indians become 

bigger in the bigger picture, it doesn’t matter if you murder a young 

lady, you rape a young lady, what you do, once is an Indian rape you 

or murder you that’s okay, that’s why you are not seeing Indians 

protesting because they accept it…” 
The above statement clearly implies that Indians who are in breach of the law 

cannot be dealt with. This statement is not only unsubstantiated but also subtly 

racist since it negatively stereotypes a particular ethnic group within the 



 5 

society. Even though this may be unrelated to the upcoming elections, the 

host’s utterance of such unfounded remarks is both unprofessional and 

unethical. 

(Reference to Article B (4) of the Media Code of Conduct regarding 

stigmatising or demonising of persons on the grounds of ethnicity).        

 

The expected imbalance, due to the fact that the owner and main presenter is a 

presidential candidate, is difficult to justify in terms of the Media Code.  Since March, 

JFA has had 3000 minutes (50 hours) of positive advantage on this channel.  In these 

entirely legal circumstances, the owner should continue to urge representatives of 

other parties to be interviewed about their manifestoes. 

 

While Channel 6 is criticised in this report for a number of examples of one-sided 

reporting and the large share of time given to JFA, the owner and publisher has been 

outspoken in rejecting any hate speech for which he is to be commended.   

 

 

 

WRHM Channel 7    Potential population coverage 53.2% 

 

For the period under review (2
nd

 – 25
th

 July) we have not noticed any 

significant infringement of the Media Code by this Channel in qualitative 

terms. The Unit hopes that this is not an aberration but a trend that will be 

continued. While the overall balance is reasonable but could be improved, 

there is some positive benefit to half a dozen parties.   

 

Channel 6  July 2006

 Share of all political coverage 

positive above - negative below 0.00

(500.00)

0.00

500.00

1000.00

PPPC

PN
C
R

TU
F

R
O

A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G

G
G U

P
PU

P
A
FC

O
TH

ER
S

Channel 6 March - July 2006 

Share of all political coverage

Positive above - Negative below 0.00

(1000.00)

0.00

1000.00

2000.00

3000.00

4000.00

P
P

P
C

P
N

C
R

T
U

F

R
O

A
R

J
F

A

W
P

A

G
A

P

A
G

G
G

U
P

P
U

P

A
F

C

O
T

H
E

R
S

Channel 7     July 2006 

Share of all political coverage 

positive above the zero line - negative below

(5.00)

0.00

5.00

10.00

15.00

20.00

PPPC

PN
C
R

TU
F

R
O

A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G

G
G U

P
PU

P
A
FC

O
TH

ER
S

Channel 7 Capitol News 

Share of coverage July 2006

(5.00)

0.00

5.00

10.00

15.00

20.00

PP
PC

PN
C
R

TU
F

R
O

AR
JF

A
W

P
A

G
A
P

A
G

G
G

U
P

PU
P

A
FC

O
TH

E
R
S



 6 

HBTV Channel 9 Potential population coverage 53.5% 

 

� On July 14
th

 ‘Prime News’ aired a story relating to the PNCR’s preparation 

for the upcoming 2006 General and Regional elections. An Executive Member 

of the PNCR was allowed significant amount of air-time to present his party’s 

views, during which several accusations were levelled against GECOM. One 

such example follows: 

 

“Many of the recent decisions at GECOM have been made by the 

Chairman and the PPP/C nominated commissioners only…GECOM 

has repeatedly and wilfully ignored the advice of its own technical 

officers”. 

 
The Unit observed that no response was sought/aired from GECOM to these 

serious charges levelled against the organization.    

(Reference to Articles C (1) and E (3) of the Media Code of Conduct relating 

to balance and impartiality).  

However Channel 9 needs to consider giving the ruling party some exposure (other 

than purely negative) in order to give its viewers some idea of the choices to be made 

at the ballot box.  Prime News gave little or no time at all to PPP/C in the period 2
nd

 – 

25
th

 July. 

 

 

 

 

NCN Channel 11 Potential population coverage 80.8% 

 

The MMU continues to notice cases of insertion of opinion as against fact by 

hosts/reporters in programmes produced and presented by GINA. The Unit maintains 

that it is highly unprofessional and unethical for hosts/reporters to make unattributed 

partisan statements during the presentation of information purported to be news. One 

such example follows: 

 

� During the July 11
th

 broadcast of GINA’s  programme ‘The Fact’ the 

following statement was made by a reporter: 

Channel 9 July 2006  

Share of all political coverage 

positive above the zero line - negative below

(50.00)

0.00

50.00

100.00

150.00

200.00

250.00

PPPC

PN
C
R

TU
F

R
O
A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G
G
G U

P
PU

P
A
FC

O
TH

ER
S

Ch 9 Prime News 

share of coverage July 2006

(5.00)

0.00

5.00

10.00

15.00

20.00

25.00

PP
PC

PN
C
R

TU
F

R
O

AR
JF

A
W

P
A

G
A
P

A
G

G
G

U
P

PU
P

A
FC

O
TH

E
R
S



 7 

 

“This inflammatory and ridiculous claim by the main opposition is in 

keeping with its campaign to create an atmosphere of mistrust and 

confusion in an attempt to conceal their associations, collusion and 

endorsement of criminal activity…”   

 
While we have noted the concerns expressed by NCN to distance itself from GINA’s 

programmes, our view is that as licensee the station takes the responsibility for 

general programme output, hence infringements found in the programmes aired on 

this channel will be listed as violations of the Media Code of Conduct. 

(Reference to Articles E (4) of the Media Code regarding separation of news from 

comment)         

Once again the level-pegging of positive coverage of the two main parties is spoiled 

by the substantial negative coverage of PNCR.  On a positive note, a number of 

smaller parties featured during the month. (2
nd

 – 25
th

 July) 

 

 

 

 

 

VCT Channel 28   Potential population coverage 77.1% 

 

� In his ‘Commentary’ during the broadcast* of ‘Evening News’ on July 18
th

 the 

host continued to refer to the Head of the National Frequency Management 

Unit (NFMU) as “Mickey mouse” clearly violating the norms of good taste 

and standard journalism ethics. 

[* N.B. The report for the next period will include the fact that Channel 28’s 

owner having become a candidate has chosen the occasion to separate his 

commentary from the news bulletin and hand over the role of publisher to 

someone else.  These are two substantial moves in support of the Media Code to 

be commended]  

 

Channel 28 continued > 

 

 

 

 

Channel 11 NCN  July 2006

Share of all political coverage

positive above the zero line - negative below

(40.00)

(20.00)

0.00

20.00

40.00

60.00

PPPC

PN
C
R

TU
F

R
O

A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G

G
G U

P
PU

P
A
FC

O
TH

ER
S

Channel 11 NCN July 2006 NEWS

Share of all political coverage 

positive above the zero line - negative below

(20.00)

(10.00)

0.00

10.00

20.00

30.00

40.00

PPPC

PN
C
R

TU
F

R
O

A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G

G
G U

P
PU

P
A
FC

O
TH

ER
S



 8 

 

 

Channel 28 has narrowed its coverage to three parties.  Evening News has 

concentrated its coverage on the two largest parties to the overall benefit of PNCR. 

The large amount of coverage in the overall output of AFC (including news and all 

other political programming) reflects the substantial advertising campaign launched 

by that party in July. (2
nd

 – 25
th

 July) 

 

MTV Channel 14/65   Potential population coverage 53.2% 

 

� The Programme ‘Getting It Right’ aired on July 10
th

 dealt with among other 

matters, elections related issues. Both the host and the guest communicated 

pro-PPP/C views and positions on the issues raised and used the programme to 

criticize other political parties, particularly the PNCR. No representatives from 

other political parties were present to give the viewing public the benefit of a 

wider range of views regarding the issues discussed. 

(Reference to Article E (3) of the Media Code of Conduct relating to balance 

in the presentation of information to the public).          

    

� In its July 18
th

 broadcast of ‘News Update’ a news item was aired about the 

Ethnic Relations Commission’s (ERC) proposed monitoring exercise to 

combat race-hate during the upcoming elections. During the airing of this 

news item, footage of a large group of Afro-Guyanese in the act of protesting 

was shown directly before and after an insert of the Chairman of the ERC 

condemning persons whom he referred to as “hate-mongers”. The 

juxtaposing of the video clips subtly inferred or suggested that the Chairman 

was referring to persons of a specific ethnic group (that is Afro-Guyanese). 

This is certainly unacceptable media behaviour and should be avoided, 

especially in this elections period, since it was clear that persons of a particular 

ethnic group were being portrayed in a negative light. 

(Reference to Article B (4) of the Media Code relating to the stigmatising 

people on the grounds of race). 

 

 

 

Channel 65 maintains a  

balance very much in favour 

of PPP/C. Coverage of  

other parties is either small 

or negative. (2
nd

 – 25
th

 July) 

Channel 28 VCT Evening News 

potential population reach 77.1% 

positive above the zero line - negative below

(40.00)

(20.00)

0.00

20.00

40.00

PPPC

PN
C
R

TU
F

R
O

A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G

G
G U

P
PU

P
A
FC

O
TH

ER
S

Channel 65 July 2006 

Share of all political coverage

positive above the zero line - negative below

(100.00)

(50.00)

0.00

50.00

100.00

150.00

P
P

P
C

P
N

C
R

T
U

F

R
O

A
R

J
F

A

W
P

A

G
A

P

A
G

G
G

U
P

P
U

P

A
F

C

O
T

H
E

R

Ch 28 VCT July 2006  

Share of all political coverage 

positive above the zero line - negative below

(40.00)

(20.00)

0.00

20.00

40.00

60.00

80.00

100.00

PPPC

PN
C
R

TU
F

R
O

A
R

JF
A

W
PA

G
A
P

A
G

G
G U

P
PU

P
A
FC

O
TH

ER
S



 9 

NTN Ch 18/69  Potential population coverage 53.2%     

 

� On July 11
th

 and 13
th

 editions of ‘Square Talk’ the host levelled a series of 

accusations against the opposition PNCR regarding electoral and other issues. 

During both broadcasts a logo reading “PNCR and DECEPTION” was 

superimposed on the screen indicating the host’s political bias and confirming 

the lack of impartiality of the programme. The host continues to exhibit 

unprofessional and unethical journalistic behaviour in the conduct of this 

programme, publicly serving the interest of a specific political party even 

though this programme is not advertised as a sponsored party programme. 

(Reference to Article B (6) of the Media Code relating to journalists being 

independent and free from any political control and direction).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Channel 69 covered the two largest parties only and in a familiar pattern, consistent 

since this monitoring project began in March i.e all positive coverage for PPP/C and 

all negative coverage for PNCR. (2
nd

 – 25
th

 July) 

 

 

VTV Ch 46/102 Potential population coverage 53.2% 

 

� On the Programme ‘Guyana the Way Forward’ aired on July 14
th

 the host 

made a number of allegations against GECOM and in particular GECOM’s 

Chairman. The following was said by the host: 

 

“The entire opposition would like to be able to get the list cleansed 

…and GECOM is ignoring these calls, not GECOM but a section of 

GECOM that are devoted to the PPP and Dr. Surujbally who is 

taking a very partisan interest in the exercise”               

   
The above statement accuses a section of GECOM and particularly the 

Chairman of carrying out their duties in a politically partisan manner without 

any supporting evidence. Also no attempt was made to get a response from 

GECOM officials with regards to this accusation which has the potential to 

undermine the credibility of the elections process.  

  

� During the June 17
th

 broadcast of ‘Guyana the Way Forward’ a series of 

inflammatory remarks were made by the host. One such example follows: 

 

“The news came out tonight that they are looking at the possibility of 

removing Mr. Corbin, the Leader of the People’s National Congress 

NTN Channel 69    July 2006 

Share of all political coverage

positive above the zero line - negative below

(40.00)

(20.00)

0.00

20.00

40.00

60.00



 10 

from competing in this elections…they and whoever set them up to 

do that has got to be abysmally foolish…if they want this country 

erupt like a volcano they can try that”.    

            
This is not only a highly inflammatory remark but an undisguised threat which 

has the potential to cause persons to react in ways that can lead to political 

unrest during the elections period. 

(Reference to Article B (1) of the Media Code relating to the publishing or 

broadcasting of any matter with the potential for causing public disorder).         

    

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Clearly, in July (2
nd

 – 25
th

 July)  the bulk of political coverage was given to the 

United Muslim Party. 

 

 

 

 Berbice Television Stations 

 

On July 13, 2006 the Media Monitoring Unit dispatched a team of two staff members, 

Mr. Jainarine Deonauth (Deputy Manager) and Ms. Naomi Jones (Media Monitor) to 

conduct a media monitoring exercise in Region 6 (East Berbice/Corentyne) for a 

period of one week (July 13 – 20, 2006). 

 

The team recorded, monitored and analysed all local television programmes that 

contained political content and programmes that may have some kind of impact on the 

upcoming elections. In addition, discussions were held with News Editors and 

reporters regarding the Media Code of Conduct, and the work of the MMU as it 

relates to the raising of journalism standards and in particular the media’s role in 

nurturing an environment conducive to the holding of free, fair and transparent 

elections in 2006.  

 

Findings (Berbice stations) 

There are basically five television stations in the Region, two of which relay signals 

from Georgetown. These stations are: DTV Channel 8, LRTV Channel 10 and 

CCBTV Ch 19. 

The two that relay signals are: VCT Channel 12 and NCN 15/21. There are no other 

media outlets in the Region. Some parts of Region 5 (Mahaica/Berbice) could also 

access signals from these stations. 

 

Channel 102 July 2006 

Share of all political coverage

(20.00)

(10.00)

0.00

10.00

20.00

30.00

40.00

50.00

60.00

70.00

PP
PC

PN
C
R

TU
F

R
O

AR
JF

A
W

P
A

G
A
P

A
G

G
G

U
P

PU
P

A
FC

U
M

P



 11 

DTV Ch 8  (New Amsterdam) potential population reach 16.6% 

 

For the period in question we have not found a large number of local programmes that 

contain political content, however this station carries a local newscast ‘DTV Channel 

8 News.’ for Berbice viewers three times per week. 

 

While the station’s owner maintains that he personally does not broadcast any 

political programmes, ‘Prime News’ is aired on this station. This being the case, it 

should be pointed out that in future if any infringement of the Media Code of Conduct 

is noted during the airing of Prime News or any other relayed programme on this 

station, the owner must accept responsibility for such infringement, since as Licensee, 

he is responsible for the entire programme output of the station.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
In this limited survey there was no coverage given to any party other than PNCR and 

AFC 

 

 

 LRTV Ch 10 New Amsterdam / LRTVCh 17 Corentyne   
Potential population reach 20.1% 

 

A number of local programmes are aired on this station including a local nightly news 

cast, ‘LRTV News Watch’. In terms of a quantitative analysis we have observed that 

some effort was made to give coverage to at least five political parties. This is shown 

in the chart below. This station also airs ‘NCN News Magazine.’  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BERBICE Ch 8  DTV (private) one week survey 

July 2006 

Share of all political coverage 

positive above the zero line - negative below

-1

0

1

2

3

PP
PC

PN
C
R

TU
F

R
O

AR
JF

A
W

P
A

G
A
P

A
G

G
G

U
P

PU
P

A
FC

O
TH

E
R
S

Channel 10/17 LRVTS New Amsterdam / Corentyne 

one week survey July 2006   Share of all political coverage

positive above the zero line - negative below

-10

-5

0

5

10

15

20

PP
PC

PN
C
R

TU
F

R
O

AR
JF

A
W

P
A

G
A
P

A
G

G
G

U
P

PU
P

A
FC

O
TH

E
R
S



 12 

NCN Ch 15 New Amsterdam 
 

Most of the programmes aired on this station are relayed from the main network in 

Georgetown (NCN Ch 11). While in Berbice the Unit received several complaints 

from media operatives and residents that NCN Ch 15 interrupts its normal programme 

schedule to broadcast local political programmes of the PPP/C specifically produced 

for Berbice viewers. This could be viewed as using the national network for partisan 

political purposes by the ruling political party. Balanced broadcasting in a democracy 

would require some matching programming reflecting other political viewpoints.  As 

has been said before by this Unit and elsewhere, the state-owned media belongs to the 

people and should serve all the citizens of this country. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
This channel failed in the course of this short survey to achieve even the limited 

balance of the main NCN service  

 

 

VCT Ch 12 (Berbice) 
 

The programmes aired on this channel are those relayed from the main network in 

Georgetown (VCT Ch 28). We have not noticed any local political programme 

specifically produced for the Region 6 viewers that are not captured in our monitoring 

in Georgetown. 

  

 

CCCBTV Ch 19      
 

We did not receive any signal from this station in New Amsterdam where we were 

staying since this station is located in Corentyne. Residents indicated to us that this  

station airs a limited amount of local programmes and we will try our best to capture 

its output in our next trip. 

 

Observations (Berbice stations) 

 

Generally we have not noticed a great deal of political programmes, for example; talk 

shows, interviews and other public affairs shows, but we were informed that this is 

very much likely to change now that the elections campaign is in full swing.      

 

Channel 15 (New Amsterdam) NCN 

one week survey July 2006 

Share of all political coverage

positive above the zero line - negative below

(20.00)

0.00

20.00

40.00

60.00

80.00

PP
PC

PN
C
R

TU
F

R
O

AR
JF

A
W

P
A

G
A
P

A
G

G
G

U
P

PU
P

A
FC

O
TH

E
R
S



 13 

For the period in question nothing alarming was found, such as, incitement to racial 

hatred, criminal behaviour or public disorder. However, other observations were made 

regarding journalistic practices that may be helpful in raising media standards in 

general. There is evidence of a lack of balance in reporting the news, for example, 

several news reports were presented regarding the voters’ list where political parties 

were given time to criticize GECOM, however, no comment was sought from 

officials at GECOM in relation to these criticisms.  At the moment we cannot 

conclude that this is a policy of the media houses in Berbice; it may very well be a 

result of a lack of proper training.  

 

 

 

 

 

NEWS PAPERS  

 

Apart from one example, the MMU found no qualitative contraventions of the Code 

in July. 

 

The Guyana Chronicle 

 

The Unit found no cause to make any qualitative comment for this period. 

  

Stabroek News  

 

The Unit found no cause to make any qualitative comment for this period. 

 

Kaieteur News 

 

� The July 11
th

 issue (pg 4) of this newspaper contained a letter written to the 

Editor by Keane Gibson captioned “Continuing controversy by Mahadai 

Das” Its content included serious racial overtones and stereotyped a particular 

ethnic group. For example the author wrote in her missive: 

  

“An East Indian recently told me that there is a rule that Indians can’t have 

black people in their homes…”  

 
This statement is a regurgitation of alleged second hand and unsubstantiated 

information that is unsupported by any witnesses. In the interest of accuracy 

and the promotion of good race relations, especially in this elections period, 

the Editor should have exercised better editorial judgment by editing the 

contents of this racially insensitive and misinformed letter.  

 

 

 

 

 

 

 



 14 

Comparison of newspaper share of coverage 2
nd

 – 25
th

 July 2006. These charts 

include political advertising campaigns of which AFC's was the most substantial. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       . 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Interesting facts: 

 

In total, Kaieteur News gave more positive space to AFC (including Adverts) 

than did Stabroek News. 

 

In total, Stabroek News gave more than two thirds the amount of the positive 

space to PPPP/C as was given by Guyana Chronicle. 

 

In total, Guyana Chronicle gave less negative coverage to PNCR than either 

Stabroek News or Kaieteur News. 

 

Judge for yourself which paper delivered the greatest balance in July (2
nd

 – 

25
th

). 
 

 

 

 

 

 

 

 

Guyana Chronicle July 2006 

Share of all political coverage

-150.00 

-100.00 

-50.00 

0.00

50.00

100.00

150.00

200.00

250.00

P
P

P
C

P
N

C
R

T
U

F

R
O

A
R

J
F

A

W
P

A

G
A

P

A
G

G
G

U
P

P
U

P

A
F

C

O
T

H
E

R
S

Kaieteur News July 2006

Share of all political coverage

-300.00 

-200.00 

-100.00 

0.00

100.00

200.00

300.00

400.00

500.00

600.00

700.00

P
P

P
C

P
N

C
R

T
U

F

R
O

A
R

J
F

A

W
P

A

G
A

P

A
G

G
G

U
P

P
U

P

A
F

C

O
T

H
E

R
SStabroek News July 2006 

Share of all political coverage

-200.00 

-100.00 

0.00

100.00

200.00

300.00

400.00

500.00

600.00

P
P

P
C

P
N

C
R

T
U

F

R
O

A
R

J
F

A

W
P

A

G
A

P

A
G

G
G

U
P

P
U

P

A
F

C

O
T

H
E

R
S



 15 

 Note: Since the publication of our last report we have noted the range of comments 

regarding our findings, many of which praised our work, while some questioned our 

methodology and professionalism. We welcome all of these comments. This is an 

indication that our reports are taken seriously and hopefully they are and will in future 

contribute to the larger debate of raising media standards in general.  As we have 

stated before, our operational procedures are transparent and open for public scrutiny. 

We are monitoring for the benefit of voters as much as for the media houses. 

 

 MMU staff and their Approach to work.  The Media Monitoring Unit is staffed with 

a multi-ethnic team of educated and intelligent men and women who have at all times 

shown a great deal of commitment to what they do. After a rigorous recruitment 

exercise was completed an intensive training programme was conducted for the entire 

staff regarding the application of quantitative and qualitative aspects of our 

methodology.  Monitors were also briefed about the political history and culture of the 

country and the role of the media in promoting democratic and peaceful elections.  

 

Regarding the approach to our work, whenever difficulty arises in deciding the 

measurement or rating of a particular news item or talk show etc, our supervisors are 

called in to listen to the various viewpoints of the monitors to arrive at a decision. If at 

this point there is still no common agreement, the Management team then makes a 

decision after consultation with the monitors and supervisors about the issue in 

question. No one person records, monitors or analyses a particular media outlet on 

consecutive days. Monitoring is interchanged continuously to ensure that no form of 

bias is nurtured in the execution of our daily monitoring exercises.  

 

The Unit’s Supervisors are Communication Graduates of the University of Guyana 

who are experienced in the field of journalism. The Management team comprises of 

the Commonwealth Media Advisor who has spearheaded several media monitoring 

efforts in other parts of the world and two career public servants who have worked 

outstandingly on the previous Media Monitoring Unit’s project for the 2001 General 

and Regional elections. Hence our periodic reports reflect the work of a team of 

unbiased, well- trained and qualified persons working honestly, fairly and fearlessly 

in the national interest.    

 

To Glen Lall.  The members of the MMU offer their condolences to the families 

and friends of the Kaieteur News staff who have suffered the grievous loss of so 

many of their colleagues and relatives in the appalling murders of Tuesday night.  

We were struck with your workforce’s courageous and professional response in 

bringing out the paper on time. 

 

On behalf of the 18-member team that compiled this report… 

 

 

 

 

 

Tim Neale - Commonwealth Media Advisor to GECOM             9
th

 August 2006 

 

 

 
 


